«Затверджую»
Директор гімназії №9
Євміна
О.І.
____________________
ПЛАН
РОБОТИ КАБІНЕТУ
ХІМІЇ
НА 2020-2021 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
гімназії №9
Аналіз роботи кабінету хімії за 2019-2020 навчальний рік:
Реформування освіти в Україні є частиною процесів
оновлення освітніх систем, пов’язаних з визнанням значимості знань як основи суспільного
добробуту та прогресу. Ці зміни стосуються створення нових освітніх стандартів,
оновлення та перегляду навчальних програм, змісту навчально-дидактичних
матеріалів, підручників, форм і методів навчання. Так, у Державному стандарті
базової і повної загальної середньої освіти підкреслюється, що зміст базової і
повної загальної середньої освіти створює передумови для індивідуалізації
навчання, запровадження особистісно-орієнтованих педагогічних технологій,
формування соціальної, комунікативної, комп’ютерної та інших видів
компетентності учнів.
На сучасному етапі розвитку
суспільства все очевиднішим стає значення природничих наук для реалізації
концепції сталого розвитку. Не випадково в різних країнах світу пильна увага
приділяється вдосконаленню системи природничої освіти, в тому числі й хімічної.
Реформування системи освіти при цьому передбачає її відкритість і
варіативність, різноманіття форм і методів організації навчальної діяльності,
тобто диференціацію навчання.
Хімія, будучи природничим
предметом, має величезний потенціал навчання і розвитку. Без знання і розуміння
хімічної форми руху матерії неможливо уявити собі сучасну наукову картину
світу. Адже світ, що нас оточує – це, перш за все, світ речовин, які є основою
живої і неживої природи. Хімічні знання, здобуті учнями в основній школі, створюють підґрунтя
реалістичного ставлення до навколишнього світу, в якому значне місце посідає
взаємодія людини і речовини, сприяють розкриттю таємниць живого через пізнання
процесів життєдіяльності організмів на молекулярному рівні.
Навчання хімії в основній школі спрямовується на
досягнення мети базової загальної середньої освіти, яка полягає у розвитку й
соціалізації особистості учнів, формуванні їхньої національної самосвідомості,
загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і
поведінки, творчих здібностей, дослідницьких
навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку й
самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Випускник основної школи – це
патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає
культуру інших народів; компетентний мовець, який вільно спілкується державною
мовою, володіє також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома
іноземними мовами; має бажання і здатність до самоосвіти; виявляє активність і
відповідальність, підприємливість й ініціативність у громадському й особистому
житті, має уявлення про світобудову, бережно ставиться до довкілля, безпечно й
доцільно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового
способу життя.
На уроках хімії учні
розв’язують задачі, які спонукають
думати, зіставляти різні методи; сприяють розвитку мислення (творчого,
критичного) і застосуванню різних способів
вираження думки; інтуїції –
здатності передбачати результат і знаходити шлях до розв’язання; знаходити їм
практичне застосування. Навчання хімії в умовах нової української школи спрямоване
на забезпечення в учнів розвитку
узагальнення, порівняння, конкретизації, абстрагування, аналізу та синтезу. Саме такі задачі, методи їх розв`язання виховують
хороший смак, хімічну культуру.
У 2019-2020 навчальному році
учні гімназії брали участь у 1,2 етапах всеукраїнської олімпіади з хімії та різноманітних
конкурсах. Здобувачі освіти гімназії брали участь у Всеукраїнському конкурсі
«Кристали» від Малої академії наук. Є у
нас і переможці Всеукраїнських конкурсів
Геліантус, Колосок (секція Хімія), інтернет – олімпіад та конкурсів від
освітнього проекту «На Урок».
Мета базової загальної
середньої освіти досягається на основі реалізації основного завдання хімічної
освіти, що полягає у формуванні засобами навчального предмета ключових і
предметних компетентностей. Ними забезпечується формування ціннісних і
світоглядних орієнтацій учнів, що визначають їхню поведінку в життєвих
ситуаціях.
Предметна хімічна компетентність
учнів є складником ключової компетентності у природничих науках і технологіях.
Володіння хімічною компетентністю на базовому рівні означає здатність учнів
мислити і діяти з позицій світоглядних орієнтацій і ціннісних установок,
сформованих у процесі навчання хімії. Предметна компетентність є складним
утворенням, основними компонентами якого є знаннєвий (пізнавальний), діяльнісний
(поведінковий) і ціннісний (мотиваційний). Змістове наповнення цих компонентів
розкрито в рубриці програми «Очікувані результати навчально-пізнавальної
діяльності».
Перелік очікуваних результатів навчання зорієнтує
вчителя на досягнення мети навчання за кожною темою програми, полегшить
планування цілей і завдань уроків, дасть змогу виробити адекватні методичні
підходи до проведення навчальних занять, поточного й тематичного оцінювання.
Компетентнісний
підхід у навчанні, на відміну від предметного, передбачає інтеграцію ресурсів
змісту курсу хімії та інших предметів на основі провідних соціально й
особистісно значущих ідей, що втілюються в сучасній освіті: уміння вчитися, екологічна грамотність і
здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська відповідальність,
ініціативність і підприємливість. Для
реалізації цих ідей виокремлено такі наскрізні змістові лінії: «Екологічна
безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і
безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність». Наскрізні змістові
лінії послідовно розкриваються у процесі навчання й виховання учнів, є
спільними для всіх предметів і корелюються з ключовими компетентностями.
Згідно з метою освітньої галузі
«Природознавство» та її хімічного компонента, визначеною в новій редакції
Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, навчання
хімії у школі спрямовується на розвиток засобами предмета особистості учнів,
формування їхньої загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю
мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок
життєзабезпечення.
Кількість годин, відведених на
вивчення хімії на рівні стандарту, відповідає навчальним планам для 10-11
класів закладів загальної середньої освіти, затвердженим Міністерством освіти і
науки України (наказ МОН № від 2017 р.
«Про
внесення змін у наказ МОН від № 995»),
а саме: у 10 класі – 1,5 години, в 11 класі – 2 години на тиждень.
Ціннісні орієнтири змісту курсу
хімії у старшій школі не залежать від рівня вивчення і визначаються специфікою
хімії як науки. Поняття
«цінність» включає єдність об'єктивного (сам об'єкт) і суб'єктивного
(відношення суб'єкта до об'єкта), тому в якості ціннісних орієнтирів хімічної
освіти виступають об'єкти, що вивчаються в курсі хімії, до яких в учнів
формується ціннісне ставлення. При цьому провідну роль відіграють пізнавальні
цінності, оскільки головною метою навчального предмета «Хімія» є дослідження і
вивчення природи.
Вивчення
хімії в 10 класу здійснювалося за темами: Повторення
початкових понять про органічні речовини. Тема 1. Теорія будови органічних
сполук. Тема 2. Вуглеводні. Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки. Тема 4.
Нітрогеновмісні органічні сполуки. Тема 5. Синтетичні високомолекулярні речовини
і полімерні матеріали на їх основі. Тема 6. Багатоманітність та зв’язки між
класами органічних речовин.
У 10 класі було розширено
матеріал із хімії органічних сполук, що вивчався в основній школі. У першій
темі розглядалась теорія будови органічних сполук як вища форма
наукових знань та ізомерія як явище. Класи органічних сполук вивчались в темах
«Вуглеводні», «Оксигеновмісні органічні сполуки», «Нітрогеновмісні органічні
сполуки». Окремі теми присвячувалися синтетичним високомолекулярним речовинам і
багатоманітності та взаємозв’язку органічних речовин. Належну увагу було приділено будові молекул органічних сполук,
розкриттю взаємного впливу атомів, причинно-наслідковим зв’язкам між будовою,
властивостями, застосуванням органічних речовин.
Методологічною основою такої побудови
навчального змісту хімії для рівня стандарту є ідея інтегрованого курсу хімії –
внутрішньопредметної інтеграції навчального предмета «Хімія». Ідея такої
інтеграції диктує наступну черговість вивчення розділів хімії: у 10 класі
вивчається хімія органічних сполук, в 11 – загальна хімія і хімія неорганічних
сполук. Таке структурування обумовлено тим, що узагальнення в 11 класі змісту
предмета дозволить сформувати у випускників середньої школи уявлення про хімію,
як про цілісну науку, показати єдність її понять, законів і теорій,
універсальність і застосовність їх і в неорганічній, і в органічній хімії.
Задачі кабінету хімії на 2020-2021 навчальний рік:
Навчальна програма з хімії для
7-9 класів закладів загальної середньої освіти розроблена на підставі
Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти та затверджена
наказом Міністерством освіти і науки України від 07.06.2017 № 804, для 10-11 класів наказом № 1407 від 23.10.2017 р. «Про внесення змін у наказ МОН № 995». Програма призначена для навчання хімії
на рівні стандарту, тобто у класах, де хімія не є профільним предметом. Зміст
програми базується на знаннях і компетентностях, набутих учнями в основній школі,
і є другим – вищим концентром вивчення хімії.
Вивчення хімії у старшій школі
на рівні стандарту спрямоване на подальше формування у випускників наукового
світогляду, хімічної тури як складника загальної культури сучасної людини і
розвитку їхнього творчого потенціалу задля успішної соціалізації в сучасному
суспільстві.
Випускники старшої школи – це
цілісні особистості, всебічно розвинені, здатні до критичного мислення;
громадяни і патріоти з активною життєвою позицією, які діють згідно з
морально-етичними принципами і приймають відповідальні рішення; інноватори,
готові змінювати навколишній світ, розвивати економіку, конкурувати на ринку
праці, вчитися впродовж життя.
Мета навчання хімії на рівні стандарту відповідає меті повної загальної
середньої освіти і полягає у забезпеченні загальноосвітньої підготовки з
предмета, що передбачає уміння пояснювати
хімічні явища, робити обґрунтовані висновки про них, усвідомлювати вплив науки
і технологій на зміну матеріального, інтелектуального й культурного середовищ.
Мета навчання хімії на рівні стандарту
досягається на основі реалізації завдання хімічної освіти – формування засобами
навчального предмета ключових і предметних компетентностей.
Тому перед вчителями хімії гімназії постають такі завдання:
1. Забезпечення якісного виконання оновленої Програми
з хімії у 7-9, 10-11-х класах.
2. Організація фронтальної навчальної діяльності
з використанням мультимедійної інтерактивної дошки, комп´ютеру, планшетів та
компакт-дисків навчального призначення, а також ресурсів Інтернету. Поєднання
традиційних методів навчання із сучасними інформаційно-комунікативними
технологіями (ІКТ).
3. Організація навчання та доступу учнів до
Інтернет-ресурсів з хімії.
4. Забезпечення комфортних умов праці,
дотримування санітарно-гігієнічних норм у кабінеті хімії.
5. Підтримання у робочому стані обладнання для
практичних, лабораторних робіт та демонстраційних дослідів, які проводяться у
кабінеті.
6. Поповнення кабінету сучасною навчальною,
довідковою, методичною літературою з
хімії, роздатковими та дидактичними матеріалами.
7. Організація заходів з охорони праці та техніки
безпеки (проведення інструктажів з техніки безпеки в кабінеті хімії тощо).
Навчання хімії у
старшій школі спрямоване на
виконання таких освітніх, розвивальних і виховних завдань:
1. Поглиблювати і розширювати знання про хімічну складову
природничо-наукової картини світу: найважливіші хімічні поняття, закони і
закономірності, теорії і процеси; сучасну хімічну номенклатуру речовин.
2. Розвивати уміння самостійно набувати хімічні знання з
різних інформаційних джерел та у ході експериментальних досліджень і критично
їх осмислювати; застосовувати отримані знання для пояснення властивостей
речовин і різноманітних хімічних явищ; безпечно використовувати речовини і
матеріали; оцінювати роль хімії у розвитку сучасних технологій та розв’язанні
глобальних проблем; творчо розв’язувати практичні завдання хімічного характеру
у повсякденному житті, попереджувати явища, що завдають шкоди здоров'ю людини і
довкіллю.
3. Виховувати переконаність у позитивній ролі хімії як науки
у забезпеченні прогресу суспільства, усвідомлення необхідності хімічно
грамотного ставлення до власного здоров'я і довкілля.
4. Використовувати сучасні пристрої для пошуку
хімічної інформації, її оброблення, збереження і передавання; створювати
інформаційні продукти хімічного змісту; критично співставляти і оцінювати
хімічну інформацію з різних інформаційних ресурсів.
5. Виявляти здатність до роботи в
команді, бути ініціативним/ініціативною, генерувати ідеї, брати
відповідальність за прийняття рішень, вести діалог задля досягнення спільної
мети під час виконання хімічного експерименту і навчальних проектів.
6. Вчити учнів розуміти і
виконувати встановлені державою закони і правила щодо збереження довкілля; співпрацювати
з іншими над реалізацією соціально значущих проектів, що передбачають
використання хімічних знань.
7. Усвідомлювати причинно-наслідкові зв’язки у
природі і її цілісність; використовувати хімічні знання для пояснення користі і
шкоди здобутків хімії і хімічної технології для людини і довкілля;
дотримуватися здорового способу життя; безпечно поводитись із хімічними
сполуками і матеріалами в побуті.
Організаційна діяльність при підготовці до нового навчального року
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Опрацювати із здобувачами
освіти «Правила поведінки та роботи у кабінеті хімії». |
Вересень 2020 року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
2 |
Провести інструктажі з
безпеки життєдіяльності із здобувачами освіти 7-11-х класів: ·
дотримання правил
безпеки життєдіяльності здобувачів освіти в кабінеті хімії; ·
надання першої
допомоги під час нещасних випадків; ·
дотримання правил
пожежної безпеки; ·
евакуація здобувачів
освіти під час нещасних випадків тощо. |
Вересень 2020року, Січень 2021 року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
3 |
Оформити журнали інструктажів: ·
реєстрації
вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності здобувачів освіти в кабінеті
хімії; ·
реєстрації
первинного, позапланового та цільового
інструктажів з безпеки життєдіяльності здобувачів освіти в кабінеті хімії. |
Вересень 2020 року |
Зав.каб.хімії-Акішова Р.А. Вчительхімії- Гаянська Ю.П. Лаборант – Бондаренко І.А. |
4 |
Оформити документи для
допуску здобувачів освіти гімназії до виконання практичних робіт та
лабораторних дослідів. |
Серпень-вересень
2020 року |
Зав. каб. хімії Акішова Р.А. Медпрацівник гімназії |
5 |
Перевірити систематизацію
збереження портретів видатних хіміків. |
Вересень 2020 року |
Лаборант – Бондаренко І.А. |
6 |
Перевірити систематизацію
збереження колекцій. |
Вересень 2020 року |
Лаборант – Бондаренко І.А. |
7 |
Перевірити систематизацію
збереження хімічних реактивів. |
Раз на семестр |
Лаборант – Бондаренко І.А. |
8 |
Перевірити систематизацію
хімічних реактивів згідно Переліку першочергових хімічних реактивів та
матеріалів для середніх загальноосвітніх шкіл України. |
Серпень –
вересень 2020 року |
Зав.каб.хімії-Акішова Р.А. Вчительхімії- Гаянська Ю.П. Лаборант – Бондаренко І.А. |
9 |
Приготувати робочі розчини
для проведення практичних робіт та лабораторних дослідів. |
До 10 вересня
2020 року |
Лаборант – Бондаренко І.А. |
10 |
Оновити медичну аптечку (згідно
переліку медпрепаратів кабінету хімії). |
Серпень-вересень
2020 року |
Зав.каб.хімії-Акішова Р.А. Вчительхімії- Гаянська Ю.П. Лаборант – Бондаренко І.А. |
11 |
Скласти графік занятості та роботи
кабінету хімії. |
До 10.09. 2020
року |
Зав. каб. хімії Акішова Р.А. |
12 |
Сформувати актив, оформити паспорт та скласти план работи кабінету хімії. |
До 10.09. 2020 року |
Зав. каб. хімії Акішова Р.А. |
13 |
Отримати акт-дозвіл на експлуатацію
кабінету хімії у 2020-2021 навчальному році. |
До 01 вересня
2020 року |
Зав. каб. хімії Акішова Р.А. |
14 |
Переглянути та за потреби оновити стенд «Інструкції з охорони праці». |
До 01 вересня
2020 року |
Зав. каб. хімії Акішова Р.А. |
15 |
Оновити інструкції з охорони праці, з ТБ в кабінеті хімії (за потреби згідно
нормативної документації). |
Серпень-вересень
2020 року |
Зав. каб. хімії Акішова Р.А. Фахівець з ОП |
Навчально-методична робота
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Продовжити роботу з апробації
електронних педагогічних засобів навчання. |
Протягом року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
2 |
Створювати мультимедійні посібники,
презентації, міні-проекти для
використання на уроках.
|
Протягом року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
3 |
У блозі «На допомогу вчителю
хімії», сайті Дистанційного курсу, Google-класі вести постійно діючу
сторінку «На допомогу учням». |
Протягом року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
4 |
Брати участь у роботі
засідань РМЦ вчителів хімії Олександрівського району та обміну передовим педагогічним досвідом
роботи серед членів метод центру вчителів хімії . |
Протягом року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
5 |
Виготовлення та оновлення
матеріалів (інструкцій тощо) для проведення практичних робіт, лабораторних
дослідів та завдань домашнього експерименту. |
Протягом року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. Лаборант– Бондаренко І.А. |
6 |
Підготовка матеріалів для
проведення ДПА, ЗНО з хімії з урахуванням діючих змін та нововведень. |
Березень-квітень
2020 року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
7 |
Із метою забезпечення
виконання «Єдиних вимог до усного і писемного мовлення» оформити виставку
кращих робіт учнів, стіннівок, проектів тощо (під час декади
природничо-математичних наук). |
Березень 2020 року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
Організація навчально-виховного процесу
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Брати участь у Всеукраїнській
олімпіаді з хімії: І етап ІІ етап ІІІ етап
|
Жовтень 2020року Листопад 2020року Січень-лютий 2021
року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
2 |
З'ясувати алгоритм
розв'язання деяких типів розрахункових, експериментальних та розрахунково-експериментальних задач та задач підвищеної складності з
учнями 9-11-х класів, в яких
Програмами з хімії передбачена мала кількість
годин на розв'язання задач. |
Протягом року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
3 |
Оновити та доповнити диференційовані
картки для роботи з обдарованими учнями. |
Протягом року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
4 |
Оновити каталог кабінету
хімії, додаткового (роздаткового) матеріалу кабінету хімії. |
Протягом року |
Лаборант – Бондаренко І.А. |
6 |
Проводити консультування
учнів:
|
Протягом року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
Позакласна робота з учнями
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Скласти графік консультацій
вчителями хімії щодо підготовки учнів до участі у різноманітних конкурсах; І,
ІІ, ІІІ етапах всеукраїнської олімпіади з хімії; захисті робіт МАН; інтернет-олімпіадах
та конкурсах; конкурсах «Кристали», «Колосок», «Геліантус», «Соняшник» тощо. |
Серпень –
вересень 2020 року |
Заст. директора, вчитель
хімії Вчитель хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
2 |
Організувати та провести для
учнів 7-11 класів 1 етап всеукраїнської олімпіади з хімії, для чого: а) з метою підготовки до
олімпіади для кожного класу розробити можливі зразки олімпіадних завдань; б) розробити критерії
оцінювання олімпіадних завдань; в) один раз на тиждень
проводити заняття з учнями, які готуються та братимуть участь у олімпіаді та
конкурсах. |
Вересень –
жовтень 2020 року Протягом року |
Заст. директора, вчитель
хімії Вчитель хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
3 |
Приділяти увагу роботі з
обдарованими здобувачами освіти . |
Протягом року |
Заст. директора, вчитель
хімії Вчитель хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
5 |
Організувати проведення
педагогічного консультування для учнів 7-11 класів. |
Протягом року |
Заст. директора, вч. хімії Вчитель хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
6 |
Скласти план проведення,
взяти участь у підготовці та проведенні декади природничо-математичних наук. |
ІІ семестр 2020-2021навч. року |
Заст. директора, вчитель
хімії Вчитель хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
7 |
Провести захист проектів
здобувачів освіти 10-11 класів. |
ІІ семестр 2020-2021 навч. року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
8 |
Створювати тематичні
презентації, міні-проекти з різних тем хімії (7-11 класи) для подальшого
використання їх у навчально-виховному процесі з метою підвищення інтересу
учнів до вивчення предмету. |
Протягом року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
Удосконалення матеріально-технічної бази кабінету
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальний |
3 |
Поповнювати бібліотеку
кабінету хімії друкованою літературою – науковою, науково-методичною,
методичною, довідниковою літературою. |
Протягом року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
4 |
Поповнювати бібліотеку
кабінету хімії електронними засобами навчання (Віртуальна хімічна
лабораторія, Презентації, міні-Проекти, відео-ролики тощо). |
Протягом року |
Вчителі хімії – Акішова Р.А. Гаянська Ю.П. |
5 |
Оновлювати етикетки на склянках
з хімічними реактивами (за потребою). |
Протягом року |
Зав. кабінетом – Акішова Р.А. Лаборант – Бондаренко І.А. |
Комментариев нет:
Отправить комментарий